Trening na wiosnę


Wiosna to doskonały czas, aby zacząć się ruszać na świeżym powietrzu. Cała przyroda budzi się do życia, dlatego wykorzystaj to i obudź swój organizm. Podjęcie aktywności fizycznej to pierwszy, ale jednocześnie znaczący krok do poprawienia swojej formy i co z tym wiąże się również zdrowia. Jednak należy pamiętać, że wykonuje się go stosunkowo łatwo w porównaniu do kolejnych działań, które trzeba zapewnić, aby osiągnąć pełen sukces. Na co należy uważać i jakich błędów unikać:

Pamiętaj o kompleksowej rozgrzewce

Rozgrzewka jest bardzo ważnym etapem treningu i nigdy nie powinieneś jej pomijać. Ma ona za zadanie właściwie przygotować cały organizm i wszystkie jego układy do intensywnego wysiłku, ale również zabezpieczyć mięśnie i stawy przed kontuzjami. Rozgrzewka powinna również stymulować mózg i podlegający mu układ nerwowy w sposób odpowiedni do następującego po niej rodzaju treningu.

Dostosuj intensywność treningu do swoich aktualnych możliwości

Większość początkujących w trenowaniu osób, popełnia ten sam błąd i startuje po okresie przerwy w ćwiczeniach ze zbyt wysokiego pułapu intensywności. Niestety, trzeba się z tym pogodzić, że forma o którą nie dbamy, szybuje gwałtownie ku dołowi i to tym szybciej im solidniej o nią wcześniej zabiegaliśmy. Zbyt intensywne ćwiczenia, podejmowane po przerwie treningowej nie tylko przeciążają fizycznie, ale stają się przyczyną występowania szybszego zniechęcenia psychicznego. Musisz pamiętać, aby zaczynać „małymi kroczkami” zwłaszcza, jeśli przez dłuższy okres czasu twoja aktywność fizyczna nie była na zbyt wysokim poziomie. Znacznie lepiej, jeśli poczujesz psychiczny niedosyt treningowy niż jak na drugi dzień nie będziesz się mógł ruszać z przemęczenia i zakwasów. Zacznij od godzinnych, mało intensywnych treningów dwa razy w tygodniu, resztę dni poświęcając na regenerację. Pamiętaj, że im w gorszej jesteś formie tym więcej czasu potrzebujesz na regenerację. Przerwy pomiędzy poszczególnymi ćwiczeniami powinny być na tyle długie, aby do kolejnego przystępować z pełnym zaangażowaniem. Wraz z upływem czasu możesz dołożyć jeden trening w tygodniu a w następnej kolejności wydłużyć czas wszystkich do półtorej godziny skracając przerwy między ćwiczeniami.

Bądź systematyczny

Podstawą sukcesu w podnoszeniu sprawności fizycznej na wyższy poziom jest systematyczność. Musisz zdawać sobie sprawę, że każdy trening to tylko impuls uruchamiający cykl przemian związanych z twoim organizmem. Im trening będzie lepiej dobrany w zależności od oczekiwanych potrzeb tym lepiej, ale najważniejsze przemiany zachodzą w okresie pomiędzy treningami. Trenowanie polega na dostarczaniu do organizmu właściwych bodźców i zapewnieniu odpowiednich przerw regeneracyjnych. Systematyczne powtarzanie tych cykli jest podstawą sukcesu. Pamiętaj, że nie ma możliwości „nadrobienia” opuszczonego treningu, bo nie będzie bodźca i w czasie przeznaczonym na regenerację oczekiwane przemiany nie nastąpią.

Zmieniaj ćwiczenia

Twój organizm po jakimś czasie przyzwyczaja się do ćwiczenia, czyli adoptuje się do danej formy ruchu i intensywności wysiłku. Powoduje to sytuację, w której określone ćwiczenia przestają bodźcować w sposób taki jak na początku. Musisz do swojego repertuaru treningowego wprowadzać nowe ćwiczenia, które w odmienny sposób niż dotychczasowe będą stymulowały twój organizm. Nie jest łatwym zadaniem dostrzec etap, w którym określone ćwiczenie, czy zestaw ćwiczeń przestaje stymulować twój organizm. Wymaga to dużego doświadczenia i wnikliwych obserwacji samego siebie. Zaprowadź dziennik treningowy, który pozwoli na kontrolę czasu i okresów treningowych i osiąganych postępów. Ustal cykle, w których będziesz wykonywał określony zestaw ćwiczeń i twardo się ich trzymaj. Określ długość przerw między treningami i intensywność treningów. Skorzystaj z pomocy nowoczesnej technologii takiej jak pulsometr, laptop, smartfon itp.

Skorzystaj z porady specjalisty

Pomoc osoby doświadczonej jest bardzo ważna, zwłaszcza, jeśli jesteś początkującym w ćwiczeniach. Fachowe porady odnośnie twojego treningu, doboru ćwiczeń i sposobu ich wykonywania mogą skrócić czas poświęcony dochodzeniu do formy. Dzięki temu możesz również uniknąć wielu niebezpiecznych błędów, które grożą dysfunkcjami i kontuzjami. Zastanów się, może w gronie swoich przyjaciół znajdziesz kogoś doświadczonego, kto posłuży ci pomocą. Nie chodzi o to, aby ktoś ciągle prowadził cię za rękę i kontrolował każdy twój ruch i mówił co masz robić, ale o to by wskazał właściwy kierunek działań. Wiele cennych informacji możesz również znaleźć w Internecie, ale musisz dokładnie wiedzieć , czego szukać i gdzie, a to już nie jest takie proste.

Pamiętaj o prawidłowej diecie

Nic w przyrodzie nie bierze się znikąd i nie powstaje z niczego. Jeśli chcesz, aby twój organizm był podatny na odpowiednie ćwiczenia i regenerował się prawidłowo i w krótkim czasie musisz mu dostarczać wszystkich niezbędnych dla niego składników pokarmowych. Nie chodzi tylko o samą energię, ale przede wszystkim o właściwą proporcję i jakość związaną z poszczególnymi składnikami pokarmowymi takimi jak białko, węglowodany i tłuszcz. Bardzo ważne jest również dostarczanie niezbędnych witamin i soli mineralnych. Zagwarantowanie prawidłowej diety nie jest zadaniem prostym i wymaga wiedzy i czasu. Aby szybciej uzyskać oczekiwane efekty ,możesz zasięgnąć porady specjalisty dietetyka, który ułoży jadłospis odpowiednio do twojego wieku, rodzaju i intensywności treningów, pory roku i aktualnych potrzeb związanych z symptomami niedoborów. Pamiętaj! -to że najadasz się do syta nie znaczy, że dostarczasz wszystkiego co potrzebuje twój organizm. Coraz częściej mówi się o „głodzie utajonym” dotykającym społeczeństwa żyjące w dobrobycie żywieniowym. Przyglądaj się uważnie wszystkiemu co ląduje na twoim talerzu.

TrenujZdrowie Jacek Baura

Telefon komórkowy pomoże ci w trenowaniu

Podziel się na:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Blip
  • Blogger.com
  • Live
  • RSS
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *