Trening ogólnorozwojowy cz II


Trening ogólnorozwojowy powinien stanowić podbudowę do uprawiania innych dyscyplin. Poprzez rozwój wytrzymałości, wydolności i siły budujecie fundamenty do posadowienia na nich pozostałych elementów składających się na określoną dyscyplinę. Takie działania pozwalają efektywniej ćwiczyć nad innymi cechami motorycznymi, a także w znacznym stopniu zabezpiecza przed kontuzjami.

Wzmacniaj swoje najsłabsze ogniwa.

Prawidłowa ocena i szybko podjęte, właściwe działania pozwalają na prawidłowy rozwój i niwelowanie wszelkich różnić rozwojowych. Jeśli nigdy nie byliście wystarczająco wytrzymali to nad wytrzymałością powinniście pracować w pierwszej kolejności. Osoby, których budowa sprzyja uprawianiu określonych dyscyplin powinny zdawać sobie sprawę z wrodzonych dysproporcji. Są osoby o budowie atletycznej, których ciało doskonale reaguje na trening siłowy, ale są słabo rozciągnięte. Te osoby w pierwszej kolejności powinny zadbać o poprawę zwinności i gibkości. Mając świadomość że siła rozwija się u nich najszybciej można jej doskonaleniu, zwłaszcza w pierwszym etapie trenowania, poświęcić mniej uwagi. Jeśli ktoś był zawsze dobrym biegaczem, lubiącym długie dystanse, to oczywiste że wytrzymałość była przodującą jego cechą motoryczną. Warto by było wtedy skoncentrować się na poprawieniu siły oraz gibkości i innych słabszych cech. Zachęcam do takiego podejścia w swoim fizycznym rozwoju, co w przyszłości zaprocentuje wysokim poziomem ogólnego wytrenowania i możliwością wykonywania szerszej aktywności ruchowej. Zachęcam również do symetrycznego rozwoju całego ciała czyli obydwu stron (pomimo że jesteśmy prawo lub lewo ręczni), zarówno kończyn górnych jak i dolnych. Potraktujcie zajęcia ruchowe jako dziedzinę w której dokładniej poznajecie siebie samych. Możecie odkryć swoje mocne strony, a dowiadując się o słabych, być może unikniecie w przyszłości wielu niepowodzeń.

Dyscypliny ogólnorozwojowe

Jeśli trenujecie dla zachowania zdrowia to uwagę swoją powinniście skierować zwłaszcza na takie dyscypliny, które w sposób wszechstronny rozwiną wasze ciała. Dobrym rozwiązaniem jest również uprawianie kilku dyscyplin jednocześnie nie skupiając się na żadnej z nich w szczególności, w rekreacji fizycznej jest to możliwe Unikajcie intensywnego trenowania dyscyplin „jednostronnych” w sposób znacząco ograniczający działanie drugiej strony waszego ciała. Niestety takie podejście jest często spotykane wśród wielu sportowców i prowadzi do różnego rodzaju dysfunkcji aparatu ruchu, a nawet może przyczyniać się do kontuzji i urazów.

Sportowcy wyczynowi

W dążeniu do mistrzostwa lub pogoni za wynikiem, nigdy nie powinniśmy zapominać o harmonijnym rozwoju całego ciała. Bardzo intensywne uprawianie jednej dyscypliny o małej różnorodności ruchów prowadzi do licznych przeciążeń mięśni, ścięgien, więzadeł, stawów, szczególnie zaangażowanych w treningu, niekiedy może prowadzić do trwałych ich zwyrodnień. Oddzielnym zagadnieniem są zalecenia lekarskie wynikające z określonych, już zaistniałych uszczerbków zdrowotnych. W takim przypadku o formie i intensywności aktywności, którą możemy wykonywać, zawsze powinien zdecydować lekarz. Najlepiej jeszcze, jeśli jest to specjalista sportowy, znający się na specyfice dyscyplin sportowych, uwzględniając stan zdrowia i aparatu ruchu, szczegółowo wskaże dozwolone formy ruchu i wielkości obciążeń. Jeśli wybrana przez was dyscyplina nie ma cech wszechstronności to powinniście za wszelką cenę uzupełniać ją innymi formami ruchu.

Co jeszcze warto poprawiać?

Bez względu na poziom zaawansowania, zawsze warto wykonywać pracę poprawiającą wytrzymałość i wydolność, bo jest to podstawą dla wielu dyscyplin sportowych i bardzo przydaje się w życiu codziennym. Jeśli chodzi o ćwiczenia siłowe to do najważniejszych należy wzmacnianie tak zwanego gorsetu mięśniowego tułowia poprzez ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu. To zabezpieczy kręgosłup przed urazami i różnego rodzaju dysfunkcjami. Korzystne są również ćwiczenia gibkości zabezpieczające nasz aparat ruchu przed kontuzjami i urazami a także przyspieszające regenerację po intensywnych wysiłkach.

TrenujZdrowie Jacek Baura

Trening ogólnorozwojowy cz I

Rozgrzewka cz I

Motywacja w treningu cz. I

Naturalne metody na cellulit

Ćwiczenia w domu cz I

 

Podziel się na:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Blip
  • Blogger.com
  • Live
  • RSS
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *