Najważniejsze korzyści wynikające z trenowania


runner-728219_1280Organizm ludzki nie może prawidłowo funkcjonować bez ruchu. Aktywność fizyczna ma wpływ na kształtowanie cech fizjologicznych, anatomicznych oraz psychicznych. W przeszłości, gdy człowiek był zmuszony do wykonywania codziennej pracy fizycznej to właśnie ona stanowiła niezbędną dawkę ruchu. W dzisiejszych czasach niedobory ruchu, wynikające z rozwoju cywilizacyjnego, uzupełnia właściwy trening fizyczny. Obecnie wiadomo, że parametry swojego organizmu możemy doskonalić w każdym wieku i ćwiczenia rozpoczęte nawet w wieku podeszłym pozytywnie wpływają na wiele funkcji. Możemy dzięki nim zahamować a nawet odwrócić niektóre z procesów degradacyjnych, które zachodzą w naszych organizmach wraz z wiekiem.

Największe znaczenie ma jednak odpowiedni ruch w okresie dzieciństwa, kiedy organizm rozwija się i rośnie. Obserwując dzieci, możemy zauważyć, że to sama natura właściwie ukierunkowuje ich zachowanie. Dzieci biegają, krzyczą, bawią się, są w ciągłym ruchu i nieświadomie ćwiczą. Ważnym jest, aby ruch ten nie był bezsensowny albo, co gorsze szkodliwy i o to my rodzice musimy zadbać. W każdym przypadku, aby ćwiczenia wywołały pozytywne efekty, powinny być odpowiednio dobrane w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia i aktualnego stanu wytrenowania. Jeśli natężenie ćwiczeń fizycznych zostanie dobrane nieodpowiednio to może wywołać nawet spadek niektórych właściwości organizmu. Taka sytuacja występuje u sportowców podczas przetrenowania, kiedy to pogarsza się wydolność i spada odporność na choroby.

Szczególnie korzystny wpływ na rozwój różnych funkcji organizmu i poprawę stanu zdrowia mają wysiłki o charakterze wytrzymałościowym i to one w największym stopniu usprawniają funkcjonalnie narządy wewnętrzne. Badania dowodzą, że najwięcej walorów zdrowotnych ma ruch na świeżym powietrzu. Czynniki zewnętrzne mają dodatkowy wpływ na stymulowanie układu krążeniowo-oddechowego, termoregulacji oraz metabolizmu tkankowego. Podstawę wszelkich form ruchu powinien stanowić trening ogólnorozwojowy stymulujący jak największą ilość mięśni w ciele, w sposób symetryczny i kształtujący wszystkie cechy motoryczne. Żadna dyscyplina sportowa, ze względu na wąską ich specjalizację, nie spełnia tej roli w sposób kompleksowy. Lepszym rozwiązaniem będzie uprawianie kilku dyscyplin sportowych, a najlepszym specjalistyczny trening ogólnorozwojowy, dostosowany w taki sposób, aby w pierwszej kolejności uzupełniał najsłabsze cechy i funkcje organizmu. Oczywiście w sporcie wyczynowym nie ma czasu na tego typu podejście i dlatego najlepsza dla zdrowia jest rekreacja fizyczna.

Regularne uprawianie ćwiczeń fizycznych wpływa trwale na pozytywną modyfikację stylu życia u ćwiczących, odciągając od rzeczy niezdrowych. Osoby ćwiczące unikają na przykład palenia i nadmiernego spożywania alkoholu a także innych używek. Wiele pozytywnych zmian będących wynikiem systematycznego treningu widocznych jest już gołym okiem, wyprostowana szczupła sylwetka, sprężysty i energiczny sposób poruszania się, brak oznak zmęczenia podczas lekkiej pracy fizycznej i ogólnie dobre samopoczucie. Najbardziej znaczące zmiany zachodzą jednak wewnątrz organizmu. Właściwa aktywność ruchowa podnosi ogólną sprawność fizyczną wpływa pozytywnie na parametry wszystkich cech motorycznych takich jak wytrzymałość, siła, szybkość, zwinność, gibkość, koordynacja. Ćwiczenia fizyczne praktycznie wpływają na wszystkie układy w naszym organizmie stymulując je do działania i pozytywnych, korzystnych dla zdrowia zmian adaptacyjnych. Zdrowie wzmacnia się, co wpływa bardzo dobrze na ogólne samopoczucie. System przewodzenia limfatycznego ulega wzmocnieniu a w węzłach limfatycznych unieszkodliwiane są zarazki chorobotwórcze, co odgrywa ogromną rolę w doskonaleniu sił obronnych organizmu. Intensyfikacji ulegają niektóre procesy hormonalne.

Unikanie wysiłku przez osoby zdrowe nie powoduje oszczędzania serca a wręcz przeciwnie czyni je bardziej podatnymi na choroby i niekorzystne skutki obciążeń. Ruch zabezpiecza przed przedwczesnym starzeniem się. Bez względu na wiek możemy aktywnie spędzać czas i systematycznie uprawiać wybraną formę aktywności ruchowej. Można śmiało powiedzieć, że aktywność fizyczna wspomaga nie tylko rozwój fizyczny człowieka, ale również psychiczny i społeczny a stronienie od aktywności fizycznej może przyczyniać się do wzrostu zachorowalności na tak zwane choroby cywilizacyjne.

Nie można również niedoceniać innych ważnych wartości, które wnosi w życie rekreacja fizyczna. Ćwiczenia fizyczne i praca nad doskonaleniem naszego ciała uczy nas wiele o naszej psychice, o jej słabych i silnych stronach. Pozwala wyrabiać upór i systematyczność w dążeniu do celu. Działania mięśni i funkcjonowanie układu nerwowego muszą być ściśle ze sobą połączone. Nigdy nie osiągniesz zadowalających efektów, jeśli założysz stymulator elektroniczny na określony mięsień i będziesz czekał aż schudniesz albo powiększysz swoją siłę spokojnie oglądając telewizję. Nie tędy droga i mówiąc szczerze trochę śmieszą mnie reklamy tego typu urządzeń kierowane do zdrowych ludzi. Jedynie mogą one być pomocne w przypadku osób niepełnosprawnych lub rekonwalescentów. Nie można również zapominać, że rekreacyjne zajmowanie się sportem daje również możliwości nawiązywania ciekawych kontaktów społecznych z ludźmi o podobnych zainteresowaniach i podejściem do życiowych spraw.

Pamiętajmy, że wiele ćwiczeń a w szczególności te, które wymagają koordynacji nerwowo-ruchowej doskonale gimnastykuje również mózg i poprawia jego sprawność. Poza tym trening jest czasem, który poświęcasz tylko sobie i swojemu organizmowi, obserwujesz swoje reakcje na określone formy ruchu, postępy i zmiany dokonujące się w twoim ciele.  Dlatego tak ważne jest pełne zaangażowanie psychiczne i im będzie ono głębsze tym efektywność ćwiczeń większa. Musisz skoncentrować się na sobie, swoim ciele, procesach w nim zachodzących, funkcjonujących mięśniach i na wykonywanym ćwiczeniu. To ty masz być w centrum twojej uwagi i to w czasie treningu musi być najważniejsze, a wszystko, co rozprasza jest niewłaściwe. Właściwe zadowolenie psychiczne jest bardzo ważne podczas trenowania i nigdy nie możesz pomijać tego zagadnienia.

TrenujZdrowie Jacek Baura

Zdrowe odchudzanie Czytaj tutaj

Dynia dobra na odchudzanie 

Hartowanie dzieci

Podziel się na:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Blip
  • Blogger.com
  • Live
  • RSS
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *