Motywacja w treningu cz. I


Pozytywne nastawienie

Jedną z podstawowych zasad, która powinna obowiązywać podczas podejmowania jakichkolwiek działań treningowych jest pozytywne myślenie. Nie jest z tym łatwo w naszym społeczeństwie, bo niestety Polacy słyną z malkontentyzmu i trudno tę cechę zmienić od razu. Prawdopodobnie ma to głębokie podłoże historyczno-społeczne wymagające wielu działań i długiego czasu na zmiany. Jeśli chcesz osiągnąć długotrwały sukces w tym co robisz, musisz odrzucić negatywne myśli, pojawiające się w twoim umyśle i nigdy nie przywiązuj się do nich. Musisz uodpornić swoją psychikę i zawsze bądź przygotowany na opinie negujące twoje działania, wygłaszane wielokrotnie przez ludzi nawet z twojego najbliższego otoczenia. Nie możesz się tym absolutnie przejmować i musisz robić to, co wcześniej sobie założyłeś. Myślę, że coraz więcej osób potrafi sobie z tym poradzić i mamy już wokół siebie wielu optymistów. To właśnie z nimi staraj się przebywać jak najwięcej, aby „zarażać” się pozytywnym spojrzeniem na świat. Jest również coraz większa grupa osób zdająca sobie sprawę z pozytywnego wpływu ćwiczeń fizycznych, choć jak na razie, nie przekłada się to na wzrost czynnie trenujących.

Programowanie umysłu

Zaczynając trenowanie musisz głęboko wierzyć w swój sukces na tym polu i w tym kierunku musisz zaprogramować swój umysł. Wyobrażaj sobie siebie jako osobę zdrową, sprawną i zadowoloną z siebie za miesiąc, rok, kilka lat. Spróbuj wyobrazić sobie siebie jak będziesz wtedy wyglądał i co będziesz czuł, jak szczęśliwym będziesz człowiekiem. Pożądaj tego stanu a na pewno go doświadczysz. Ten pozytywny obraz pozwoli ci podnieść motywację do trenowania i będzie pomocny podczas pokonywania przeciwności. Musisz mieć świadomość, że nie wszystko będzie następowało tak jak sobie zaplanujesz.

Niepowodzenie może być kolejnym krokiem do sukcesu

Przeciwności pojawiają się zawsze i tak też będzie w twoim przypadku. Ważne jest, aby nie przejmować się nimi i kontynuować swoje działania. Spróbuj potraktować porażki jako przeszkody i pokonując je, umacniaj swój umysł i doskonal swoje umiejętności. Każda porażka niech stanie się dla ciebie dodatkowym bodźcem do działania. Porażki mogą być nawet bardzo pomocne, bo pokazują nasze słabości i to, nad czym mamy intensywniej pracować. Musisz podejść analitycznie do każdej porażki. Musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego tak się stało i wyciągnąć wnioski na przyszłość, aby uniknąć popełniania jeszcze raz tego samego błędu.

Wszystko jest do zrobienia

Podczas treningu nigdy nie myśl, ja nie potrafię tego ćwiczenia wykonać, myśl w kategoriach, kiedy to ćwiczenie wykonasz i co musisz zrobić, aby to osiągnąć. Nie zastanawiaj się nad tym, że może to zająć ci zbyt długi okres czasu, to bez znaczenia, bo najważniejsze żebyś trenował a to już wystarcza, aby zbliżać się do wyznaczonego celu. Musisz uwierzyć we własne umiejętności i cieszyć się nawet z najmniejszego postępu.

Nagradzaj się

Pamiętaj również, że musisz się nagradzać za sukcesy, nawet te najmniejsze. W ten sposób możesz doceniać nawet to, że jesteś systematyczny na przykład przez miesiąc, że pobiłeś swój rekord w ilości powtórzeń danego ćwiczenia, osiągnąłeś swój czasowy rekord życiowy na określonym odcinku itp. Pamiętaj, że twoje pozytywne nastawienie i wiara w sukces jest podstawą twojego sukcesu i tego żebyś osiągnął swój cel.

Do trenowania potrzebujesz tylko siebie

Nie musisz mieć skomplikowanych przyrządów do wykonywania ćwiczeń. Oczywiście, że na specjalistycznych, estetycznie wykonanych maszynach można ćwiczyć bardziej komfortowo. Można dokładniej wyizolować ćwiczone grupy mięśniowe i precyzyjnie regulować progresję obciążeń. Przyrządy są niezbędne w sporcie wyczynowym i w rehabilitacji, kiedy trzeba albo maksymalnie rozwinąć wybraną grupę mięśni albo trenować odciążając kontuzjowaną partię ciała. Twoje ćwiczenia rekreacyjne nie wymagają takich urządzeń. Ćwiczenia na początku powinny być jak najprostsze i jednocześnie angażujące możliwie najwięcej grup mięśniowych. Najlepsze są ćwiczenia z obciążeniem własnego ciała, pozwalają one dodatkowo kompleksowo poprawiać koordynację mięśniowo-ruchową.

Bądź swoim najlepszym trenerem

Nie uzależniaj treningów od przynależności do klubu czy sekcji. Nie musisz mieć trenera do tego, aby zajmować się rekreacją fizyczną. Oczywiście, że uczestnictwo w zajęciach grupowych mobilizuje wiele osób i jeśli należysz do takich ludzi będzie ci rozpocząć na pewno łatwiej. Myślę, że wielu ludzi tak właśnie jest „zakodowanych”, jeszcze od czasów szkolnych i wydaje im się, że muszą mieć trenera, który wszystko wytłumaczy i zachęci do pracy. Wielu z nas, pamiętając nudne i męczące zajęcia gimnastyczne w szkołach tak właśnie kojarzy aktywność ruchową. Musimy wyzbyć się w pierwszej kolejności tych stereotypów. Treningi powinny być przyjemnością a nie męczarnią i powinniście z chęcią do nich podchodzić. Musisz pamiętać, że to ty najlepiej znasz swoje ciało i bariery, które cię ograniczają. Musisz zawsze wsłuchiwać się w sygnały płynące z wnętrza organizmu. To tak samo jak z nauką języka, ludzie uczęszczają do szkół i wykonują polecenia nauczycieli dotyczące zadań, ale nie wszystkim jest to potrzebne. Wiele osób uczy się języków samodzielnie z doskonałymi rezultatami.

TrenujZdrowie Jacek Baura

Naturalne metody na stres Czytaj tutaj

Rozgrzewka ćwiczenia cz II

 Ćwiczenia w domu cz I

Trening ogólnorozwojowy cz I 

 

Podziel się na:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Blip
  • Blogger.com
  • Live
  • RSS
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *