Motywacja w treningu cz.II


Potrzebujesz przykładów

Tego, co potrzebujesz najbardziej aby rozwijać się to przykłady, bo właśnie najlepiej w ten sposób uczymy się. Jeśli masz właściwe wzorce możesz je naśladować i tylko czasami potrzebujesz korekty ze strony kogoś z zewnątrz. Najlepszym przykładem mogą być dla ciebie osoby już trenujące, to z nimi nawiąż kontakty na początku. Zaawansowany w treningach partner do ćwiczeń może być dla ciebie skarbnicą wiedzy i dobrych przykładów. Musisz jednak pamiętać by twój współćwiczący wykazywał pełne zaangażowanie w to, co robi i chciał się podzielić wiedzą. To mają być zawsze sesje treningowe, a nie dyskusyjne. Oczywiście, że na omawianiu wielu spraw warto spędzić czas, ale nigdy nie rób tego kosztem czasu treningowego.

Skoncentruj się na sobie

Odradzam trenowanie z czworonożnym przyjacielem. Ten czas masz poświęcić tylko sobie i powinieneś być skoncentrowany tylko na sobie i swoim organizmie, im mniej czynników zewnętrznych będzie cię rozpraszało tym lepiej. Tak zwane intensywne spacerki z pieskiem, stanowiące często preferowaną w miastach formę aktywności, też nie są najlepszym rozwiązaniem na trening. Pies to wspaniały przyjaciel człowieka i warto go mieć, jeśli ma się warunki, ale kiepski partner treningowy. Podczas treningu musisz realizować pewne, ważne dla ciebie zasady, których pies kompletnie nie zrozumie. Czas treningowy musisz poświęcać tylko sobie i na sobie musisz być w pełni skupionym. Oddzielnym zagadnieniem są słuchawki na uszach i to co się w nich słucha. Jeśli kogoś nie rozprasza muzyka podczas myślenia to mogą być, ale sądzę, że ze względów bezpieczeństwa w wielu sytuacjach lepiej nie zakładać ich na uszy. Dotyczy to w szczególności biegu czy jazdy na rowerze w mieście. Więc wszystko zależy od sytuacji i warunków otoczenia no i oczywiście od ciebie samego. Pamiętaj jednak, że zawsze powinieneś być zaangażowany również mentalnie w każde wykonywane ćwiczenie. Im mniej twoje myśli uciekają od tego co robisz tym lepiej i szybsze zrobisz postępy. Ja wolę przysłuchiwać się odgłosom przyrody. Śpiew ptaków o poranku czy szum drzew dają niezapomniane wrażenia słuchowe.

Zarządzaj swoją koncentracją

Dobrze jest poświęcić chwilę czasu przed ćwiczeniami na koncentracje. Spróbuj odsunąć od siebie myśli dotyczące spraw codziennych i ukierunkować swój umysł na ćwiczenia. Nie wykonasz ćwiczenia poprawnie, jeśli twoje myśli będą dotyczyły spraw nie związanych z treningiem. Również po intensywnym wysiłku, kiedy cały układ nerwowy jest pobudzony, dobrze jest wyciszyć się i uspokoić, na przykład poprzez ćwiczenia oddechowe lub rozciągające. Musisz nauczyć się kontrolować swój umysł i dzięki temu, w dużym stopniu, kierować reakcjami swojego ciała.

Zdobywaj wiedzę

Musisz bez przerwy poszerzać wiedzę o tym co robisz, czyli o trenowaniu i wszystkich sprawach z nim związanych. Świetnym źródłem wiedzy są wszelkiego rodzaju staże i seminaria, na których możemy potrenować pod okiem „mistrzów”. Takie zajęcia pozwalają również poznać wielu ciekawych ludzi o podobnych zainteresowaniach, z którymi można wymienić się doświadczeniami, oraz są świetnymi motywatorami do bardziej intensywnej pracy nad sobą. Wiele informacji i przykładów znajdziesz w książkach i czasopismach. Na rynku można znaleźć wiele publikacji i wystarczy tylko wnikliwie je przeanalizować i wybrać najlepsze dla siebie. Doskonałym źródłem różnego rodzaju filmów z ćwiczeniami i wszelakimi formami aktywności fizycznej jest Internet. Musisz jedynie umiejętnie filtrować natłok informacji, które do ciebie z tego źródła docierają i wybierać to, co może być najkorzystniejsze dla ciebie.

Pracuj nad sobą

Samodzielna praca lepiej uczy poznawać swój organizm, jego reakcje i sygnały płynące z jego wnętrza. Wszystko wymaga czasu i cierpliwości i po roku trenowania będziesz czuł czy trening, który wykonałeś był zbyt mocny czy też nie, czy musisz sobie zrobić jeszcze jeden dzień przerwy po męczących ćwiczeniach, albo nie jest ci to potrzebne. Będąc swoim trenerem poświęcasz czas tylko sobie. Twój umysł powinien być całkowicie zaangażowany w to, co robisz i brać udział w każdym, nawet najprostszym ćwiczeniu. Ćwicząc ciało musisz ćwiczyć również swój umysł, to podstawowa zasada o której bardzo często zapomina się. Sprawy związane z pracą czy szkołą musisz odłożyć na później, a czas w którym ćwiczysz poświęcaj tylko sobie i swojemu organizmowi. Niekiedy trener stojący obok, który mówi ci, co masz robić i jak masz to robić, odciąża twoje myślenie, co powoduje mechaniczne wykonywanie ćwiczeń. Obecność trenera ma ogromne znaczenie w sporcie wyczynowym, kiedy chodzi o „wyciskanie” maksimum z organizmu zawodnika i o ciągły wzrost formy. Podczas zajęć rekreacyjnych sam najlepiej ocenisz swoje postępy i podejmiesz właściwe środki do działania. Poza tym samodzielne trenowanie ma jeszcze jedną dodatkową zaletę, a mianowicie taką, że nie jesteś zobowiązany do terminów i godzin. Po prostu trenujesz wtedy, kiedy tobie odpowiada najlepiej i w godzinach, które sam wybierasz. Masz do zrealizowania określoną ilość jednostek treningowych w tygodniu i sam dobierasz terminy, czyli kiedy to zrobisz i sposób, czyli jak to zrobisz. Każdy z nas ma swój indywidualny rytm dzienny i łatwiej go wtedy uwzględnić.

Twoje rekordy są najważniejsze

Nie przejmuj się swoimi wynikami sportowymi i zawsze traktuj swoje rekordy jako „Twoje Rekordy Świata”. Najważniejszą rzeczą jest to abyś dobrze się czuł i był zadowolony z siebie. Budząc się każdego poranka powinieneś czuć się naładowany energią i radością do życia. Zgadzam się, że niektóre osoby lubią obserwować u siebie progresję wyników, ale nie jest niezbędne do trenowania abyś z miesiąca na miesiąc bił jakiś nowy swój rekord. Najważniejszą sprawą jest by twoje samopoczucie było na jak najwyższym poziomie. Jeśli czujesz, że musisz oceniać swoje postępy i jest to niezbędne, aby podbudować twoją psychikę to rób to. Jest wiele możliwości na takie oceny. Można robić pomiary różnego typu parametrów na przykład czasu w jakim pokonujemy dany dystans, długości skoków, ilości powtórzeń danego ćwiczenia, objętości ramion, grubości tkanki tłuszczowej itp.

Imprezy sportowe

Są osoby, którym bardzo trudno, samodzielnie zmobilizować się do ćwiczeń i dla tych osób świetną sprawą są udziały w różnego rodzaju imprezach sportowych. Trenują oni wtedy od imprezy do imprezy i to wyznacza ich roczny cykl trenowania. Jeśli zajmujesz się jakąś dyscypliną sportową i masz problemy z mobilizacją do treningu, to udział w zawodach z nią związanych, już nawet jako widz, może bardzo pozytywnie wpłynąć na twój entuzjazm do trenowania i „naładować akumulatory”. Zachęcam do takiego podejścia tym bardziej, że w każdym mieście organizuje się wiele imprez sportowych i każdy znajdzie coś ciekawego dla siebie. Wydaje mi się jednak, że zainteresowanie sportem jako widz powinno być efektem wtórnym w stosunku do czynnego trenowania. Wszak wielu jest w naszym kraju nietrenujących kibiców a wręcz prowadzących niezdrowy tryb życia, a nie o to przecież tobie chodzi.

TrenujZdrowie Jacek Baura

Niebezpieczna dla zdrowia bezsenność 

Ćwiczenia w domu cz I

Trening ogólnorozwojowy cz I

Ćwiczenia w domu II

 

Podziel się na:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Blip
  • Blogger.com
  • Live
  • RSS
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *