Hartowanie słońcem


Lato nieuchronnie zmierza ku końcowi a słońce zatacza coraz niższe kręgi po niebie, niemniej jednak to jeszcze bardzo dobry okres, aby skorzystać z dobroczynnego wpływu naszej gwiazdy na nasz organizm. Tym bardziej warto to zrobić, gdyż niebawem rozpoczną się chłodne dni i coraz dłużej będziemy przebywać w ogrzewanych pomieszczeniach a wychodząc na dwór będziemy narażeni na skoki temperatur. Świecące słońce nie ogrzewa już tak mocno jak w czerwcu i lipcu ale jednocześnie może być na tyle silne, aby stanowić skuteczny bodziec hartujący. Hartowanie to polega w głównej mierze na przyzwyczajaniu organizmu do szybkiej i skutecznej reakcji na bodziec cieplny. Promienie słoneczne usprawniają mechanizmy termoregulacyjne ustroju. Aktywizują reakcje zwiększające przyswajanie wapnia i żelaza a także wpływają na wzrost poziomu hemoglobiny. Przyczyniają się do wytworzenia witaminy  D3 w skórze. Wzmagają ogólną odporność na czynniki chorobotwórcze. Niestety, jako ludzie należący do białej rasy, która wyewoluowała w klimacie umiarkowanym o stosunkowo niewielkiej ilości dni słonecznych w roku, jesteśmy szczególnie narażeni na destrukcyjne działanie nadmiaru promieni słonecznych. Tym bardziej ze słońca musimy korzystać w szczególnie rozważny sposób. W ostatnich latach coraz częściej mówi się o tzw. „dziurze ozonowej”, która sprzyja przenikaniu do powierzchni ziemi nadmiernej ilości promieniowania słonecznego. Zanieczyszczenie środowiska, złe odżywianie też mają swój wkład w osłabianie naszych systemów immunologicznych. Podejmując hartowanie słońcem musimy również w szczególny sposób uwzględniać nasze indywidualne cechy, zwracając uwagę na koloryt skóry i zawartości barwnika chroniącego przed promieniowaniem słonecznym.

Wszystkie, powyższe czynniki musisz uwzględnić rozpoczynając hartowanie słońcem. Hartowanie to polega na przyjmowaniu kąpieli słonecznych o określonej długości i w określony sposób. Podobnie jak podczas innych form hartowania w tym przypadku również należy przestrzegać zasadę stopniowania bodźców i dobrać ich wielkość do indywidualnych cech.

Podczas stosowania tej formy hartowania powinieneś pamiętać o następujących sprawach:

  • Najbardziej intensywne działanie promieni słonecznych w naszej strefie klimatycznej obserwuje się w czerwcu, lipcu i sierpniu a kąpiele słoneczne w te miesiące powinieneś przeprowadzać szczególnie ostrożnie najlepiej w promieniach odbitych.
  • Najlepszym sposobem są kąpiele w ruchu, ale nigdy nie łącz ich z intensywnym wysiłkiem.
  • Eliminuj najgorszą z form naświetlania – leżenie na słońcu.
  • Najlepiej rozpoczynaj naświetlania słoneczne w cieniu.
  • Najlepszymi miejscami do przeprowadzania naświetlań są tereny górskie, strefy nadbrzeżne zbiorników wodnych i sąsiedztwo terenów leśnych.
  • Skóra o jasnej karnacji jest bardziej wrażliwa na działanie słońca i dawka pierwszej kąpieli nie powinna przekroczyć 5 minut, osoby o śniadej cerze mogą ten czas nieco wydłużyć.
  • Już po pierwszej kąpieli, oczywiście odpowiednio czasowo dobranej, odporność twojej skóry na działanie rumieniotwórcze słońca wzrasta o około 30%.
  • Czas napromieniowania powinieneś zwiększać w dawkach od 2 do 5 minutowych nie przekraczając jednak 1 godziny naświetlania.
  • Unikaj opalania w porze najintensywniejszego natężenia promieniowania w godzinach od 12 do 14.
  • Nie doprowadzaj do poparzeń. Nawet lekkie zaczerwienienie skóry jest sygnałem, że dawka promieniowania słonecznego została przekroczona.
  • W czasie kąpieli słonecznej rób przerwy, schładzaj się w cieniu, bierz kąpiele wodne i pamiętaj o wypijaniu dużej ilości płynów (tylko bezalkoholowych i niegazowanych).
  • Dla zmniejszenia wrażliwości skóry na promienie ultrafioletowe stosuj kremy z odpowiednio wysokim filtrem.
  • Dobre samopoczucie, dobry apetyt, prawidłowy sen i poczucie przypływu energii to zauważalne u ciebie wskaźniki prawidłowości stosowanych kąpieli słonecznych.
  • Ludzie wykonujący ciężką pracę fizyczną na słońcu i sportowcy przed zawodami nie powinni przyjmować kąpieli słonecznych.
  • Podczas przebywania na słońcu chroń głowę przewiewnym białym nakryciem.
  • Należy zachować szczególną ostrożność przyjmując kąpiele słoneczne w cieplejszych strefach klimatycznych niż nasza. Najlepiej przez cały czas chronić ciało przewiewną i lekką odzieżą i stosować kremy z bardzo wysokimi filtrami.

TrenujZdrowie Jacek Baura

Dieta poprawiająca zdrowy wygląd skóry Czytaj tutaj

Podziel się na:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Blip
  • Blogger.com
  • Live
  • RSS
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *