Ćwiczenia w domu cz I


Ćwiczenia w pomieszczeniach

Aby rekreacyjnie zajmować się sportem nie musisz poszukiwać szczególnych warunków otoczenia. Powinieneś zastanowić się jakie otoczenie tobie odpowiada najbardziej i w jakim najlepiej się czujesz. Jeśli masz na to warunki to po prostu możesz ćwiczyć w domu. Ćwiczenia w domu mogą być bardzo efektywne i przynieść bardzo dobre rezultaty. Wybierając taką formę treningu, zadbaj o właściwe wietrzenie pomieszczenia i usunięcie wszystkich czynników mogących cię rozpraszać. Nie polecam ćwiczeń przed telewizorem w trakcie oglądania ulubionego programu. Twój umysł w takiej sytuacji będzie zajmował się nie tym czym powinien, a to od niego w dużym stopniu zależą efekty. Najlepiej trenować przy otwartym lub uchylonym oknie, najlepiej balkonowym, tak aby przez cały czas zachować dopływ świeżego powietrza. Jeżeli dysponujesz wydzielonym miejscem na ćwiczenia w domu, lub jeszcze lepiej  pomieszczeniem do trenowania, to zwróć uwagę na podłogę. Przede wszystkim nie powinna być śliska, ale również powinna mieć wystarczające właściwości amortyzujące. Ćwiczenie na zbyt twardej podłodze może mieć opłakany wpływ na twoje stawy. Nie polecam również treningów w pomieszczeniach klimatyzowanych, wpływa to źle na nasz układ oddechowy i odzwyczaja nasze organizmy od radzenia sobie z przegrzaniem.

Ćwiczenia w terenie

Doskonałe rezultaty przynoszą treningi w otoczeniu przyrody. Jeśli większość twoich treningów odbywa się w terenie zwróć szczególną uwagę na podłoże. Jeśli ćwiczysz w lesie czy parku, to wybieraj miejsca o naturalnym podłożu, oszczędzisz swoje stawy i ścięgna. Oczywiście zawsze musisz zwrócić uwagę by było w miarę równo. Zbyt dużo nierówności terenowych może grozić skręceniem lub zwichnięciem, zwłaszcza stawu skokowego. Wszelkie tereny trawiaste, naturalne ścieżki leśne czy parkowe będą idealnie spełniać swoje zadania. Jeśli nie masz innej możliwości i musisz trenować na cementowych lub asfaltowych podłożach, to obuwie dobierz tak, aby podeszwa przejmowała funkcje amortyzujące. W terenie musisz również pamiętać, aby dostosować swój strój do warunków pogodowych. Powinien on chronić od zimna, deszczu i wiatru, ale jednocześnie nie może być zbyt ciepły a tym bardziej krępujący. Nadmiar ciepła, wytworzony podczas intensywnego trenowania powinien być odprowadzony i nie powodować nadmiernego przegrzewania się. Zdecydowanie najwięcej możliwości do aktywności fizycznej znajdziesz właśnie w terenie. Na świeżym powietrzu można ćwiczyć dosłownie wszędzie i o każdej porze roku. Najlepiej do tego celu nadają się podmiejskie lasy i parki, ale równie dobre warunki można znaleźć na trawnikach, skwerkach i w ogrodach. Możesz rozejrzeć się po najbliższej okolicy, ostatnio w wielu miastach rewitalizuje się wewnątrzosiedlowe i przyszkolne boiska. Uogólniając, można stwierdzić, że do uprawiania rekreacji fizycznej nie musisz mieć szczególnych warunków otoczenia, ważne jest żebyś miał zapewnione spokój i bezpieczne podłoże. Powinieneś we właściwy sposób dobrać warunki terenowe w zależności od tego jaką formę aktywności wybierzesz i jaki poziom wytrenowania posiadasz. Teren umożliwia znacznie większą różnorodność aktywności ruchowej niż pomieszczenia, a przy okazji dostarcza więcej pozytywnych bodźców wpływających stymulująco na naszą formę.

Zapytaj siebie gdzie chcesz ćwiczyć

Każdy kierując się subiektywnymi odczuciami czuje gdzie lepiej mu się trenuje. Są osoby, na które pobudzająco wpływa sala gimnastyczna ze swoją specyficzną atmosferą i zapachem. Siłownie też mają specyficzną atmosferę, która niejednego mobilizuje do pracy, inni wolą boiska i duże otwarte przestrzenie. Musisz potrenować we wszystkich tych miejscach, aby odpowiedzieć sobie, co ty lubisz najbardziej i jakie otoczenie wpływa na ciebie mobilizująco. Jeśli chodzi o mnie to zachęcam do treningów i ćwiczeń terenowych. Nic nie zastąpi świeżego powietrza i otoczenia przyrody wokół nas. Jak bardzo nie bylibyśmy ucywilizowani to i tak nie możemy zapomnieć o swoich korzeniach i o wpływie przyrody na nasze organizmy.

Ćwiczyć można dosłownie w każdym miejscu w którym mamy wystarczającą przestrzeń i swobodę ruchów, najważniejsze żebyś czuł się dobrze i żeby twoje działania nie przeszkadzały innym. Szczególnie jeśli chodzi o trening ogólnorozwojowy teren daje najwięcej możliwości doboru różnorodności ćwiczeń.

TrenujZdrowie Jacek Baura

Rozgrzewka cz I

Rozgrzewka ćwiczenia cz II

Trening ogólnorozwojowy cz I

Poznawaj najbliższe otoczenie

Co wzmocni twój organizm na jesień

Ćwiczenia w domu II

Co jest najlepsze na zakwasy

Poczytaj o brzozie 

Podziel się na:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Blip
  • Blogger.com
  • Live
  • RSS
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *