Chroń się przed promieniowaniem!


Miałem rozpocząć ten dział od innego tematu, ale szczególna sytuacja, w której znaleźliśmy się zmusza do zajęcia się poniższymi zagadnieniami. Monstrualne trzęsienie ziemi w rejonie Japonii i powstałe w jego wyniku tsunami, spowodowały ogromne zniszczenia, których konsekwencje, w nadchodzącym czasie mogą bezpośrednio dotknąć również każdego z nas. W wyniku awarii elektrowni atomowejFukushima do środowiska przedostały się duże ilości substancji promieniotwórczych. Prawdopodobnie prędzej czy później wszyscy doświadczymy podwyższonych dawek promieniowania jonizującego w otaczającym nas świecie. Jeśli nawet jakimś cudem, co jest jednak mało prawdopodobne, pierwiastki promieniotwórcze nie spadną na nas z opadami atmosferycznymi, to z pewnością przywędrują z żywnością sprowadzaną przecież w dzisiejszych czasach z różnych zakątków świata.

Na temat wpływu promieniotwórczości i jej pomiarów można poczytać sobie na stronie Instytutu Fizyki UMCS w Lublinie. Tutaj można również śledzić poziom radioaktywności w Lublinie.

http://radioaktywnosc.umcs.lublin.pl/?id=3

Odwiedzając poniższą stronę można śledzić poziom radioaktywności u naszych zachodnich sąsiadów.

http://inters.bayern.de/kfue/station2.htm

Musimy być przygotowani na taką sytuację i spróbować ograniczyć niekorzystny wpływ promieniowania na nasz organizm. Czy jest to możliwe? Zapewniam, że tak a dowody na to mamy namacalne i przekazane przez ludzi, którzy przeżyli promieniowanie po wybuchach w Hiroszimie, Nagasaki i Czarnobylu.

Jak się chronić?

Stosować suplementy diety zawierające jod. Chodzi o to, aby uzupełnić ewentualne niedobory jodu i ograniczyć przyswajalność jodu promieniotwórczego J-131. W takiej sytuacji należy rozpocząć suplementację preparatami zawierającymi jod, jak najszybciej, zanim ten promieniotwórczy dotrze w nasze tereny. Nie ma czasu, aby wprowadzać modyfikacje diety i powoli dostarczać właściwą ilość jodu z codziennym pokarmem. (Chyba, że masz tak doskonale zbilansowaną dietę pod względem mikroelementów i od dłuższego czasu ją stosujesz). Zawartość jodu w przykładowych produktach [ w µg/100g]: kawior 130, flądra 190, dorsz 120, mintaj 103, sardynki 99, tuńczyk 53, halibut 52, wino białe 70, wino czerwone 50, ser gouda 35, soki owocowe i warzywne 30-40, mleko 6, maślanka 5,9, kefir 7,5, ser biały 40, jajko 10, marchew karotka 61, ryż brązowy 4,5, chleb żytni razowy 2,7.

Biorąc pod uwagę fakt, że cała Polska jest obszarem, na którym występują niedobory jodu w diecie, szczególnie powinniśmy uważać, aby nie zostawiać niepotrzebnej furtki dla J-131. Jod musi być dostarczony jak najszybciej we właściwej ilości i dlatego musimy zastosować suplementy. W nich mamy szczegółowo określoną ilość pierwiastka, co pozwala precyzyjnie ustalić dawkę w zależności od dziennego zapotrzebowania. Dobowe zapotrzebowanie na jod zmienia się w różnych okresach życia i wynosi: niemowlęta do 1 roku życia – 50 μg (1 μg lub mcg – mikro gram to jedna milionowa grama), dzieci 1-3 lat – 70 μg, dzieci do 6 lat – 90 μg, dzieci 6-10 lat 120 μg, młodzież 150 μg, dorośli średnio 200 μg, kobiety ciężarne 230 μg, kobiety karmiące 260 μg. Obecnie na rynku jest kilka dobrych preparatów i z pewnością farmaceuta w aptece poleci coś ciekawego. Ja i moja rodzina stosujemy produkty otrzymywane z naturalnych składników dostępne bez recepty takie jak: Sea Kelp (zawiera ekstrat z glonów morskich, w jednej tabletce 245 μg jodu oprócz tego aminokwasy, witaminy inne minerały) oraz Kelp ( produkowany z wodorostu morskiego i zawierający oprócz dawki 150 μg jodu w jednej tabletce jeszcze dodatkowo potas, magnez, wapń i żelazo). Preparaty syntetyczne zawierające jod można kupić tylko na receptę i powinno się je stosować po konsultacji z lekarzem.

Płaska łyżeczka soli kuchennej jodowanej zawiera 300 μg jodu. Jednak nie wolno traktować soli jako źródła tego pierwiastka, ponieważ zawiera sód, mogący zaburzać gospodarkę elektrolitową w organizmie sprzyjając nadciśnieniu, chorobom krążenia i nerek. Oprócz tego chlor, znajdujący się w soli kuchennej, jest podobnie jak brom antagonistą jodu i utrudnia jego wchłanianie.

Pamiętaj, że jod można przedawkować i jest to niebezpieczne dla zdrowia, dlatego zawsze należy zachowywać w tym przypadku zdrowy rozsądek. Ryzyko przedawkowania nie jest wysokie i występuje dopiero po 30-krotnym przekroczeniu dziennej dawki i objawia się metalicznym smakiem w ustach, bólem głowy, biegunką i wysypką. Jeśli władze zalecą stosowanie jodku potasu, należy odstawić suplementy z jodem.

Dlaczego jod jest tak ważny?

Ciało dorosłego człowieka zawiera od 30 do 50 mg jodu, z czego około 75% zmagazynowane jest w tarczycy. Bez jodu niemożliwa jest produkcja w pęcherzykach tarczycy hormonów ( tyroksyny i trójjodotyroniny) niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek organizmu. Hormony tarczycy działają stymulująco na przemianę materii i zwiększają syntezę białka oraz nasilają zużycie tlenu w komórkach. Hormony te decydują o prawidłowym wzroście i rozwoju człowieka.

Jeśli podczas sprawdzania się czarnego scenariusza, czego oczywiście nie chce nikt z nas, radioaktywny opad przywędrowałby nad Polskę należy przestrzegać następujących zasad:

  • Bezwzględnie zastosować się do poleceń odpowiednich służb.
  • Zrobić zapas wody butelkowanej i tylko ją używać do picia i przygotowywania posiłków.
  • Unikać przebywania na zewnątrz, pozamykać i uszczelnić okna i drzwi, wyłączyć wentylację i klimatyzację.
  • Nie spożywać miejscowych warzyw, owoców, mleka i jego przetworów aż do usunięcia skażenia.
  • Nie jeść grzybów i dziczyzny
  • Zrobić zapasy produktów żywnościowych o długim terminie przechowywania jak np: kasze, groch, soja, soczewica, ryż, makarony, konserwy itp.

Szczególnie narażone na zły wpływ radiacji są kobiety w ciąży i ich nienarodzone dzieci, małe dzieci, osoby starsze, osoby o obniżonej odporności związanej z przebytymi chorobami i ich leczeniem.

Osoby dorosłe po 40 roku życia są najmniej zagrożone uszkodzeniami tarczycy wywołanymi radioaktywnym izotopem jodu i jednocześnie wykazują największe skutki uboczne dodatkowego brania jodku potasu KI. Nie powinni więc go brać, chyba że tak zalecą odpowiednie władze odpowiedzialne za stan zdrowia w związku z opadami promieniotwórczymi. KI nie pomoże również, jeśli promieniotwórczy izotop jodu znajdzie się w innych częściach ciała niż tarczyca, jeśli zostanie zastosowany zbyt późno czyli po fakcie skażenia wewnętrznego izotopem jodu, nie będzie skuteczny jeśli skażenie jest spowodowane innymi izotopami promieniotwórczymi.

Należy również zwrócić uwagę na fakt, że jedna dawka KI zabezpiecza tylko przez 24 godziny i jeśli skażenie utrzymuje się nadal to należałoby ją powtórzyć, ale o takiej potrzebie powinny poinformować odpowiednie służby.

Długotrwałe zażywanie zwiększonych dawek jodu może prowadzić do rozwoju jodzicy. Dawka śmiertelna dla dorosłego człowieka wynosi 3-4 gram jodu.

Oprócz suplementów jodu potrzebne są również wapń, gdyż nasycenie wapniem zmniejsza wchłanialność radioaktywnego strontu do kości, oraz witamina D pomagająca przy przyswajaniu wapnia.

Naturalne źródła jodu czytaj tutaj

Podziel się na:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Blip
  • Blogger.com
  • Live
  • RSS
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *