Brak ruchu = problemy zdrowotne


W obecnych czasach nikt nie kwestionuje pozytywnego wpływu wysiłku fizycznego zarówno na sferę fizyczną jak i psychiczną, a wręcz przeciwnie, wielokrotnie już udowodniono jak poważne mogą być konsekwencje braku czy nawet niedoboru ruchu. Biorąc pod uwagę fakt, że otacza nas coraz większa ilość ułatwień cywilizacyjnych zwalniających od wysiłku, do których tak szybko przyzwyczajamy się, coraz gorzej wypada poziom codziennej aktywności fizycznej. Należy zauważyć, że niedobór ruchu dotyczy niestety ludzi w każdym wieku. Szczególnie martwi fakt, że ma on również odniesienie do dzieci i młodzieży, niekiedy stając się przyczyną poważnych wad rozwojowych, które mogą znacznie obniżyć jakość późniejszego życia. Plagą stają się coraz częściej występujące już u bardzo młodych ludzi, różnego rodzaju wady postawy. Bardzo często jedyną aktywnością dzieci i młodzieży są zajęcia wychowania fizycznego w szkołach a wiadomo, że w przypadku młodych rozwijających się organizmów to stanowczo za mało. Również dorośli ludzie o mało ruchliwym trybie życia nie tylko tracą sprawność fizyczną i są mniej odporni na zmęczenie, ale doświadczają wielu dolegliwości ze strony nie stymulowanych ruchem różnych części organizmu. Wraz z wiekiem u większości ludzi, aktywność fizyczna spada i jest to naturalny proces uwarunkowany między innymi działaniem układu hormonalnego. Do tego wszystkiego, bardzo często dochodzi powiększający się balast tłuszczowy, wynikający z niewłaściwego odżywiania i spadek wydolności poszczególnych organów wewnętrznych, aż w końcu zaczynają się problemy zdrowotne. Przebywając w komfortowych i ciepłych pomieszczeniach zimą a klimatyzowanych latem nie tracimy energii na ogrzanie, schłodzenie i przystosowanie do trudnych warunków otoczenia. Większość czasu pracujemy siedząc, przemieszczamy się za pomocą różnych urządzeń a nie na własnych nogach, a w domach wszystko mamy pod ręką i większość czasu spędzamy w fotelu, co prowadzi do tego, że w organizmach kumuluje się nadmiar energii. Część z niej przekształca się w nadmiar wagi, ale część imploduje do wnętrza organizmu zakłócając jego pracę. W tym samym czasie umysł stymulowany jest ogromną ilością bodźców z otoczenia, do których dochodzą jeszcze te z telewizji, radia i Internetu i rozwiązuje niezliczone ilości zadań pracując na najwyższych obrotach. Nasz organizm pod wpływem zwiększonej intensywności pracy mózgu przygotowuje się na ciężkie zadania, na przykład poprzez wydzielanie zwiększonej ilości hormonów lub odkładanie zwiększonej ilości zapasowych materiałów energetycznych. Jeśli nie zużyjemy nagromadzonych nadwyżek to kumulują się one w naszych organizmach. Coraz częściej mówi się o chorobach hipokinetycznych, czyli wynikających z braku lub niedoboru ruchu.

Jak temu zaradzić?

Wniosek nasuwa się sam, te znaczące niedobory ruchu musimy uzupełniać sami. Najlepiej, jeśli zrobimy to w wolnym od pracy i nauki czasie. Tymczasem otoczenie samo, oferuje nam całą paletę propozycji na to jak spędzać wolny czas. Niestety, najczęściej znów chodzi o słabo fizycznie angażujące zajęcia i wiele osób spędza ten czas właśnie w taki sposób, przed telewizorami, komputerami, w pubach, kawiarniach itp. Wycieczki do lasów i parków podmiejskich zostały zastąpione wycieczkami do galerii handlowych. Z pozoru wygląda na to, że ktoś o nas dba i myśli o tym abyśmy nie nudzili się, ale na pewno nikt nie zastanawia się czy będzie to miało korzystny wpływ na nasze zdrowie. Nawet w zorganizowanych działaniach sportowo-rekreacyjnych sytuacja nie wygląda najlepiej. Z jednej strony powstają piękne obiekty sportowe, świetnie wyposażone siłownie, nowoczesne baseny, sale gimnastyczne i kluby fitness, ale z drugiej strony coraz mniej osób w nich ćwiczy a ci, co to robią coraz rzadziej myślą o swoim zdrowiu. Wielu młodych ludzi trafiających do klubów sportowych często nie zadaje sobie pytania jak ćwiczyć, ale co „zażywać”, aby szybciej osiągnąć szczyty swoich możliwości. Kiedy jest się młodym nie myśli się o zdrowiu bo ono z reguły po prostu jest, jednak z biegiem czasu wszelkie błędy kumulują się i dają o sobie znać jako wszelkiego rodzaju dysfunkcje i problemy zdrowotne.

Właściwie jest tylko jedna droga, aby wyjść z niewłaściwego stanu rzeczy, trzeba zacząć działać i podjąć aktywność ruchową jak najszybciej, tym samym wychodząc naprzeciw procesom degradacyjnym odbywającym się w organizmie. Musimy zdać sobie sprawę, że nikomu oprócz nas nie będzie zależało na naszym zdrowiu i to my sami musimy o nie zadbać.

Zdrowe odchudzanie czytaj tutaj

Ćwiczenia na zdrowe nogi

Ćwiczenia w domu II

Ćwiczenia w domu cz I 

Podziel się na:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Blip
  • Blogger.com
  • Live
  • RSS
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *